5D ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΗΓΕΣΙΑΣ: Πώς να Μετατρέψετε τα Προγράμματα Ανάπτυξης Ηγεσίας σε Επενδύσεις 360 Δισεκατομμυρίων με 10x ROI

Μαρία Λουμπουρδή

Μαρία Λουμπουρδή

Founder & Director – Made From Within | Leadership & Talent Development Consultant | Accredited Coach & Coaching Supervisor | Psychologist & Neuroscientist | Author

Εισαγωγή:

Κάθε χρόνο, περισσότερα από 360 δισεκατομμύρια δολάρια επενδύονται από εταιρείες σε όλο τον κόσμο στην ανάπτυξη ηγεσίας. Αυτό το ποσό είναι πάνω από μιάμιση φορά μεγαλύτερο από το ετήσιο ΑΕΠ της Ελλάδας, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2023. Κι όμως, μόνο το 10-20% των προγραμμάτων ανάπτυξης ηγεσίας θεωρείται ότι αποφέρει θετική απόδοση επένδυσης (ROI).

Γιατί Συμβαίνει Αυτό;

Πολλά προγράμματα ανάπτυξης ηγεσίας, αντί να καλλιεργούν πραγματικές ηγετικές δεξιότητες, συχνά αποσυνδέουν τους ηγέτες από την καθημερινή πραγματικότητα του εργασιακού τους περιβάλλοντος. Είναι σαν να προσπαθείς να μάθεις σε κάποιον να κολυμπά χωρίς να τον αφήνεις να βραχεί. Μπορεί κανείς να μάθει κολύμπι μόνο από τα βιβλία ή σε μια πισίνα χωρίς νερό; Προφανώς όχι. Το ίδιο ισχύει και για την ηγεσία.

Και αν πιστεύεις ότι “ηγέτης δεν γίνεσαι, γεννιέσαι,” επέτρεψέ μου να σου πω ότι αυτός είναι ένας από τους μεγαλύτερους μύθους στην ιστορία της μελέτης της ηγεσίας και της οργανωσιακής ανάπτυξης. Η πραγματικότητα είναι διαφορετική: οι ηγέτες δημιουργούνται μέσα από εμπειρίες, προκλήσεις και προσωπική εξέλιξη; όχι απλά από φυσικά ταλέντα.

Σε αυτό το άρθρο, εξηγώ πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε προγράμματα ανάπτυξης ηγεσίας που προσφέρουν πραγματικά, μετρήσιμα αποτελέσματα. Θα αντλήσω έμπνευση από το μοντέλο “5D Leadership Development Process”, το οποίο ανέπτυξα στο βιβλίο μου Leaders Made from Within: The Blueprint for Developing Leadership in Individuals and Organizations.

Τι είναι το 5D Leadership Development Process;

Το 5D Leadership Development Process είναι ένα ολιστικό μοντέλο που αποτελείται από πέντε διακριτά αλλά αλληλένδετα στάδια, σχεδιασμένα για να αναπτύσσουν ηγέτες που μπορούν να επιφέρουν ουσιαστική και βιώσιμη αλλαγή στους οργανισμούς τους. Δεν πρόκειται απλώς για μια θεωρητική προσέγγιση, αλλά για μια πρακτική, συστηματική μεθοδολογία που στοχεύει στη μεταμόρφωση των ηγετών μέσω εμπειριών, προκλήσεων και συνεχούς εξέλιξης. Αυτά τα πέντε στάδια επικεντρώνονται στην κατανόηση, την εφαρμογή και την αξιολόγηση ηγετικών δεξιοτήτων με σκοπό την επίτευξη πραγματικών επιχειρησιακών αποτελεσμάτων και τη διαμόρφωση μιας ηγετικής κουλτούρας με διαρκή αντίκτυπο.

5D Leadership Development Process

Source: Dr. Maria Loumpourdi. (2024). Leaders Made from Within: The Blueprint for Developing Leadership in Individuals and Organizations

     1. Define

Πριν ξεκινήσουμε οποιοδήποτε πρόγραμμα ανάπτυξης ηγεσίας, είναι απαραίτητο να ορίσουμε ξεκάθαρα τι σημαίνει ηγεσία για τον συγκεκριμένο οργανισμό και ποιοι είναι οι στόχοι του. Αυτό το στάδιο περιλαμβάνει την ανάλυση των αναγκών της επιχείρησης, τον εντοπισμό των δυνατοτήτων και των αδυναμιών των ηγετών και την κατανόηση του ευρύτερου περιβάλλοντος στο οποίο αυτοί θα λειτουργήσουν.

Πολλά προγράμματα ανάπτυξης ηγεσίας αποτυγχάνουν γιατί σχεδιάζονται χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις πραγματικές ανάγκες και προκλήσεις των ηγετών που στοχεύουν να αναπτύξουν. Όπως ένας γιατρός που συνταγογραφεί χωρίς διάγνωση, έτσι και τα προγράμματα αυτά συχνά παραβλέπουν την ουσιαστική συμμετοχή των ηγετών στο σχεδιασμό τους. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι ηγέτες αισθάνονται αποκομμένοι από την εκπαιδευτική διαδικασία και, συχνά, δεν βλέπουν την πρακτική αξία των γνώσεων που αποκτούν. 

Για να είναι πραγματικά αποτελεσματικά, τα προγράμματα αυτά πρέπει να σχεδιάζονται με σαφή στόχο και με άμεση σύνδεση με τις καθημερινές ανάγκες και προκλήσεις των ηγετών, κάτι που απαιτεί προσεκτική ανάλυση και συνεχή συμμετοχή των ίδιων των ηγετών.

     2. Design

Σε αυτό το στάδιο, ο σχεδιασμός του προγράμματος επικεντρώνεται στη δημιουργία εξατομικευμένων εμπειριών μάθησης που ανταποκρίνονται στις συγκεκριμένες ανάγκες των ηγετών. Αυτό περιλαμβάνει την προσεκτική επιλογή μεθόδων όπως διαδραστική εκπαίδευση (interactive training), ομαδικές συζητήσεις (group discussions), βιωματικές ασκήσεις, mentoring, coaching, και επαγγελματικές αποστολές (job assignments).

Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον μάθησης που ενσωματώνει τις αρχές της ενήλικης εκπαίδευσης (andragogy), δίνοντας έμφαση στην αυτονομία, την πρακτική εφαρμογή, και την προσωπική ανάπτυξη. Οι ηγέτες δεν πρέπει απλώς να απορροφούν γνώσεις, αλλά να καλλιεργούν έναν νέο τρόπο σκέψης, συναισθημάτων και δράσης ως ηγέτες, μέσα από έναν δυναμικό συνδυασμό θεωρίας, πρακτικής εμπειρίας και αναστοχασμού (reflection).

     3. Deliver

Σε αυτό το στάδιο, οι ηγέτες έρχονται σε επαφή με πρακτικά εργαλεία και επιστημονικά τεκμηριωμένες μεθόδους ηγεσίας που μπορούν να εφαρμόσουν άμεσα στην πράξη. Η επιτυχία εξαρτάται από έμπειρους facilitators, οι οποίοι όχι μόνο γνωρίζουν σε βάθος τη θεωρία, αλλά έχουν και προσωπική εμπειρία ως ηγέτες. Διαθέτουν ενσυναίσθηση, κριτική ικανότητα, ανοιχτό μυαλό και την ικανότητα να εμπνέουν άλλους και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις διαπροσωπικές σχέσεις.

H ενεργή συμμετοχή και η διαδραστική μάθηση είναι καθοριστικής σημασίας. Οι ηγέτες πρέπει να έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες σε ρεαλιστικά σενάρια, να μαθαίνουν από τις εμπειρίες τους μέσω ουσιαστικής ανατροφοδότησης και να ενισχύουν την αυτογνωσία τους μέσω της αυτοαξιολόγησης. Μόνο τότε ένα πρόγραμμα μπορεί να πετύχει τον στόχο του: να διαμορφώσει ηγέτες που σκέφτονται, αισθάνονται και ενεργούν σαν πραγματικοί ηγέτες.

     4. Deploy

Μετά την εκπαίδευση, οι ηγέτες πρέπει να έχουν την ευκαιρία να ενσωματώσουν τις νέες τους δεξιότητες στην καθημερινή εργασία τους. Αυτό απαιτεί συνεχή εξάσκηση και δικτύωση (communities of practice), ώστε να αποφευχθεί η επιστροφή σε παλιές συνήθειες.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για όσους δεν κατέχουν ακόμη επίσημους ηγετικούς ρόλους, αλλά αναγνωρίζονται ως μελλοντικοί ηγέτες. Τα stretch assignments (απαιτητικά projects που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα καθήκοντα) είναι κρίσιμα για να δοκιμάσουν τις νέες δεξιότητες σε ρεαλιστικές συνθήκες. 

Για όσους ήδη κατέχουν ηγετικές θέσεις, είναι σημαντικό να αξιολογηθεί εάν οι τρέχοντες ρόλοι τους παρέχουν τις απαραίτητες προκλήσεις για περαιτέρω ανάπτυξη. Εάν αυτό δεν ισχύει, είναι απαραίτητο να τους προσφερθούν πρόσθετες ευκαιρίες, όπως η καθοδήγηση διατμηματικών (cross-functional) ομάδων, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση νέων στρατηγικών ή ακόμα και η επέκταση της εταιρείας σε νέες αγορές. Επιπλέον, μπορεί να απαιτείται η αντιμετώπιση σύνθετων οργανωτικών προκλήσεων, η διαχείριση ομάδων με υψηλές απαιτήσεις ή η ηγεσία έργων με αυστηρές προθεσμίες και υψηλή πίεση.

Τέλος, η συνεχής υποστήριξη είναι απαραίτητη. Mentoring, coaching και αναστοχαστικές πρακτικές, όπως τα After-Action Reviews (AAR), βοηθούν τους ηγέτες να αξιολογούν τις δεξιότητές τους και να σχεδιάζουν τα επόμενα βήματά τους.

     5. Debrief

Η αξιολόγηση είναι το τελικό στάδιο κάθε προγράμματος ανάπτυξης ηγεσίας. Για να είναι ουσιαστική, πρέπει να συνδυάζει ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες, να εξετάζει την απόδοση σε πραγματικές συνθήκες και να λαμβάνει υπόψη την οργανωσιακή κουλτούρα που μπορεί να ενισχύσει ή να εμποδίσει την ανάπτυξη των ηγετών. Είναι η στιγμή που οι οργανισμοί πρέπει να αναρωτηθούν: “Έφερε το πρόγραμμα την αλλαγή που περιμέναμε; Βελτίωσε πραγματικά την ηγετική ικανότητα των συμμετεχόντων ή απλώς πρόσφερε μια προσωρινή θετική εμπειρία;”.

Ωστόσο, η αξιολόγηση της ηγετικής ανάπτυξης δεν είναι τόσο απλή όσο η μέτρηση πωλήσεων ή παραγωγής. Απαιτεί βαθιές αλλαγές στη σκέψη και τη συμπεριφορά, που περιλαμβάνουν ηθικές αξίες, κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, και ενσυναίσθηση. Η πραγματική αλλαγή εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και δεν μπορεί να περιοριστεί σε απλά νούμερα καθώς επηρεάζεται σημαντικά από την οργανωσιακή κουλτούρα και το περιβάλλον στο οποίο λειτουργούν οι ηγέτες.

Συμπέρασμα:

Η ανάπτυξη ηγετών απαιτεί πραγματική εμπειρία, και όχι απλώς θεωρία. Το μοντέλο 5D παρέχει έναν πρακτικό οδηγό που προάγει την αυτογνωσία, την ανάληψη ευθυνών και τη συνεχή βελτίωση; στοιχεία που διαμορφώνουν ηγέτες με ουσιαστική επιρροή.

Μην περιορίζεστε σε προσεγγίσεις τύπου “checkbox”. Επενδύστε σε προγράμματα και ειδικούς που δημιουργούν πραγματικές αλλαγές στον οργανισμό και προσφέρουν έως και 10x απόδοση της επένδυσης.

Share

Περισσότερα Άρθρα

Μέσω της μάθησης η δομή του εγκεφάλου αλλάζει
Μάθηση και εγκέφαλος: Πώς επηρεάζει την εκπαίδευση ενηλίκων
5D ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΗΓΕΣΙΑΣ: Πώς να Μετατρέψετε τα Προγράμματα Ανάπτυξης Ηγεσίας σε Επενδύσεις 360 Δισεκατομμυρίων με 10x ROI
No mobbing
Mobbing στον εργασιακό χώρο: Πώς να το αναγνωρίσετε και να το αντιμετωπίσετε